سلامتی

عسل وخاصیت های آن

عسل وخاصیت های آن

عسل وخاصیت های آن

عسل وخاصیت های آن

نامگذاری عسل عسلها را از نقطه نظرهای مختلفی بر اثر خواص یا وضع بخصوصشان به شرح زیر تقسیم بندی می کنند:

بر حسب منبع شهد گل نوع گیاه:

الف- عسل تک گل که زنبوران عسل شهد را از روی یک گل خاص جمع آوری می نمایند مانند عسل شبدر ، اقاقیا ، آفتابگردان. عسل تک گل خالص با مشکل زیادی بدست می آید.

. ب : عسل چند گل که شهد از روی چندین گل جمع آوری می گردد مانند عسل کوهستان ، عسل میوه مانند عسل مرکبات و انواع درختان مثمر و غیر مثمر.

متناسب بازمان تولید

الف : عسل بهاره : مانند عسل مرکبات و اقاقیا و درختان میوه که زنبورداران در اوایل بهار جمع آوری می کنند.

ب : عسل پاییزه : که تولید آن از اواسط تابستان تا اوایل پاییز صورت می گیرد.

متناسب با رنگ عسل

عسل بی رنگ مانند عسل اقاقیا ، عسل زد مانند عسل اسپرس ، عسل قرمز مانند عسل آویشن.

بر حسب نحوه تولید و استخراج

مانند عسل مایع ( شهد ) ، عسل کرسیتالیزه ( شکرک زده ) ، عسل شان ، مخلوط عسل مایع با عسل شان و عسل با موم که مخصوص کندوهای بومی است و بصورت تکه های خرد شده در ظرف های مخصوص بفروش می رسانند.

انواع عسل عسل را به روشهای مختلف تقسیم بندی و نامگذاری کرده اند. سه نوع عسل که استثنایی هستند تعریف می شوند.

عسل وخاصیت های آن

-عسل سمی

ثابت شده که عسل حاصله از بعضی گیاهان برای انسان سمی بوده و ایجاد مسمومیت و عوارضی از قبیل استفراغ ، سرگیجه و عدم تعادل می نماید چون حاوی نوعی گلوکزید مسموم کننده است.

این نوع عسلها برای خود زنبور سمی نبوده و زنبوران آنرا به راحتی مصرف می کنند.

در مناطقی که گیاهان سمی می روید و زنبوران عسل جمع آوری میکنند زنبورداران می توانند از این مناطق برای تولید موم و بچه کندو استفاده نمایند. گیاهانی نیز وجود دارند که نوش و گرده تولیدی آنها برای زنبور عسل سمی است و عسل حاصل از آن برای انسان نیز مسموم کننده است.

-عسل مصنوعی

به مواد و ترکیبات شبیه عسل اطلاق می شود که بدون دخالت زنبور ساخته می شود. و در معمولا از قند نیشکر و میوه های شیرین مانند خربزه، هندوانه ، کدوی تنبل و خرما در ساختن چنین عسلهایی استفاده می کنند.

هر چند به عنوان عسل از آنها نام برده می شود اما این مواد ، عسل نیستند بلکه از تغلیظ آب میوه ها بطریق مصنوعی و صنعتی بدست می آیند.

این روش در ایران متداول نیست ولی در بعضی کشورهای خارجی مرسوم است. در ایران هم در سالهای اخیر طرح تحقیقاتی تولید عسل از خرما توسط محققین کشورمان آغاز شده است.

عسل رادیواکتیو

در برخی از انواع عسل ، مقدار خیلی ناچیزی رادیوم وجود دارد و این عمل با پوشانیدن شیشه های عسل با فیلم های حساس عکاسی و پوشانیدن آن با کاغذ سیاه و مشاهده تصاویری از تشعشع رادیوم در کاغذ حساس عکاسی ثابت شده است.

این خاصیت مربوط به خاک و زمینی است که گیاهان عسل زا در آن رشد کرده اند.

عسل وخاصیت های آن

عسل طبیعی

بر طبق تعاریف موجود در کشورهای پیشرفته و کشور ما ایران عسل به شهد گلها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف ساخته باشد.

حال اگر زنبوری به جای شهد گلها از قند سفید یا شکر استفاده نماید فرآورده آنرا نمی توان عسل نامید.

زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گلهای مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گلهای شفابخش می روند و عصاره ذیقیمت این گلهای قشنگ و مفید را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند. این عسل کاملا طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا که تمام عناصر و املاح و ویتامین های که که گل فراهم میکند و زنبور می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد را دارا می باشد.

از طرفی کیفیت عسل طبیعی ۱۰ برابر عسل مصنوعی است که از دادن آب و شکر به زنبوران بدست می آید. عسل مصنوعی صرفا برای تغذیه زنبوران تا حدی مناسب بوده و برای انسان اهمیت چندانی ندارد.

عسل غنی شده با ویتامین

امروزه هر کس اهمیت چشمگیر ویتامین ها را می شناسد و می داند که وجود مقادیر بی اندازه کم ( به اندازه هزارم گرم ) نه تنها برای مصونیت بدن در برابر نا خوشی ها گوناگون ( حاصل از نبودن ویتامین ) بلکه برای افزاین پایداریش در برابر عفونت ها و شرایط بد زندگی کافی است.

مشاهدات بالینی نشان داده اند که اگر بیماری زیر نظر پزشک به درمان بپردازد و ویتامین ساختگی را با غذایی که در اصل از فرآورده های طبیعی تهیه شده تغذیه کند ویتامین هایی مزبور بهتر جذب می شوند از این نظر عسل غنی از ویتامین به صورت فرآورده غذایی بسیار پر ارزش در خواد آمد.

این نوع عسل را معمولا با مخلوط کردن ساده عسل و ویتامین ها می سازند که طرز تهیه یک نمونه از آن به شرح زیر است:

۱-عسل خالص ۱۰۰ گرم ۲- ویتامین A 13200 واحد بین المللی ۳- ویتامنی B1 – ۸ میلی گرم ۴- ویتامین B2 – ۸ میلی گرم ۵- ویتامین C – ۳۰۰ میلی گرم ۶- ویتامین PP- 60 میلی گرم ۷- نمک کلسیم – ۳۰۰ میلی گرم ارزش غذایی این عسل برای بدن انسان قابل ملاحظه است و تغذیه ۲۵ گرم ( یک قاشق مربا خوری ) آن در روز کافی است با وجود این با تجویز پزشک ، می توان آن را مصرف نمود.

عسل وخاصیت های آن

تقلبات در عسل

به علت خواص بسیار زیاد و قیمت نسبتا بالایی که دارد همواره مورد توجه سودجویان بوده و با دست زدن به تقلب در آن درآمد زیادی نصیب آنان می شود.

گاهی اوقات اجبارا یا عمدا عسل را از تغذیه مصنوعی زنبوران با محلول آب و شکر و یا شیره انگور و توت تهیه می کنند و آنرا بجای عسل طبیعی می فروشند این عسل دارای هیچ عطر و طعم مطبوعی نبوده و مسلما خواص عسل گلهای مختلف را ندارد و استاندارد عسل آنرا جزء عسل های طبیعی نمی داند.

در بعضی از کشورها از جمله ایران گاهی عسل را به روشهای مختلف با شکر و یا گلکوز مایع مخلوط می کنند که این یک نوع تقلب در استحصال عسل محسوب می شود عین این کار قبلا در آمریکا نیز انجام می شده است.و دولت آمریکا به ناچار در سال ۱۹۲۶ در فصل مقررات راجع به دارو و غذا یک ماده تنبیهی برای آن قرار داد. بر اساس این ماده مخلوط کرده عسل یا هر نوع ماده قندی دیگر برای فروشنده جرم محسوب می شود.

شکر زدن عسل ( متبلور شده رس کردن ، ته نشین شدن ، دانه شدن ، کرسیتالیزه شدن)

آنچه در اصطلاح ( شکر زدن ) می گویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بدن عسل را تداعی می کند، چیزی جز پدید تبلوربلور شدن ، کرسیتالیزاسیون نیست.

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکننده ای بصورت مایع قرار دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکننده ای بصورت مایع قرار دارد.

این ماده اشباع شده قندی منظور از قند انواع قندهایی است که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می شود مانند : گلوکز ، فروکتوز و مالتوزباید در واقع جامد باشد، ولی بطور اتفاقی مایع است.

به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود این تغیی فیزیکی یعنی شکرک زدن ، پدیدار می گردد. شکرک زدن عسل بستگی به ترکیبات آن ، شرایط انبارداری ، بسته بندی نموندن و یا ذخیره شدن آن دارد و همیشه علامت نامرغوب بودن آن نیست.

بعضی از عسلها هرگز کریستالیزه نمی شوند و برخی دیگر چند روز پس از استخراج شکرک می زنند، بعضی از عسلها در شان ( قاب ) هم کریستالیزه می شوند.

اکثر عسل ها پس از مدتی که درانبار ، فروشگاه و منازل نگهداری شدند خودبخود شکرک زده و از حالت مایع خارج می گردند و به اصطلاح رس می کنند.

از نقطه نظر اکثر مصرف کنندگان که آگاهی کافی از خصوصیات عسل ندارند این امر مبین ناخالصی و غیر طبیعی بودن آن است. متاسفانه این موضوع به حدی تاثیر سوء در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است از یک طرف مشکل بزرگی را برای تولید کننده زنبوردار در جریان عرضه به بازار و از طرف دیگر برای مصرف کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع بوجود آورده است.

. باید توجه داشت که شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل ، دلید عدم مرغوبیت آن نیست و در بعضی از کشورهای خارجی عسل متبلور را بیشتر دوست دارند و گاهی به عسل غیر متبلور ( مایع ) مقداری پودر قند می افزایند تا به مرور به شکل بلور درآید.

ولی در کشور ما متاسفانه به علت عدم آگاهی افراد و خریداران ، تبلور عسل را یک صفت نامطلوب دانسته و تمایلی برای خرید عسل متبلور ندارند و بعضی افرد به غلط عسل بلوری شده را مصنوعی یا تقلبی می دانند. خاصیت بلوری شدن ( شکرک زدن ) عسل به عواملی متعددی بستگی دارد: درجه حرارت محیط دیاستاز ( آمیلاز ) آب مقدار گلوکز اجسام و مواد خارجی در عسل.

عسل کوهی دکتر بیز ۹۰۰ گرمی

عسل کوهی دکتر بیز ۹۰۰ گرمی

ﻋﺴﻞ ﺑﮑﺮ ﮐﻮﻫﯽ دﮐﺘﺮ ﺑﯿﺰ ﯾﮑﯽ از ﮐﻢ ﯾﺎب ﺗﺮﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ی ﻋﺴﻞ ﺧﺎﻟﺺ و ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﺸﻮر ﺑﻮده ﮐﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻃﻌﻢ و رﻧﮓ،ﺑﻮ و ﻏﻠﻈﺖ ﺑﺎ اﻧﻮاع دﯾﮕﺮ ﻋﺴﻞ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

۹۰۰ گرمی

۳۴۴,۰۰۰ تومان

اکنون خرید کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *