سلامتی

خاصیت سبوس برنج برای بدن

خاصیت سبوس برنج برای بدن

خاصیت سبوس برنج برای بدن

خاصیت سبوس برنج برای بدن

سبوس برنج

سبوس برنج، یکی از محصولات فرعی در صنعت آسیاب برنج بوده و غنی از موادمغذی مانند اوریزانول ها، توکوفرول ها، توکوترینول ها، فیتواسترول ها و فیبرهای رژیمی می باشد.

این منبع بسیار مغذی در سبوس برنج بخاطر مشکلات ناشی از آنزیم لیپاز تاکنون آنطور که باید و شاید مورداستفاده قرار نگرفته است.

این آنزیم کیفیت سبوس برنج را پایین آورده و مصرف آن برای انسان را نامناسب می سازد. بعد از تثبیت این آنزیم می توان به محصول بسیار مغذی با ارزش بالا دست یافت.

این محصول بخاطر وجود آنتی اکسیدانها به کاهش کلسترول پلاسما، کاهش کلسترول سرم، کاهش جذب کلسترول و کاهش تجمع پلاکتی می شود. همچنین، از سبوس برنج برای درمان چربی خون، اختلالات یائسگی و جهت افزایش توده عضلانی استفاده شده است.

انسان ها هزار سال است که از غلات بعنوان یک ماده غذایی استفاده می کنند. غلات در بسیاری از کشورها در سرتاسر دنیا غذای اصلی محسوب می شوند.

برنج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعنوان غذای اصلی در بسیاری از کشورها مصرف می شود. بخش اعظم ارزش غذایی برنج در جوانه و سبوس آن نهفته است که در گذشته طی فرایند آسیاب دور ریخته میشد.

در طول این فرایند اندوسپرم برنج (۷۰%) بعنوان محصول اصلی جدا شده، و پوسته برنج (۲۰%) ( شلتوک)، سبوس برنج (۸%) و جوانه برنج (۲%) به شکل محصول فرعی بدست می آیند.

در طول فرایند پوسته زدایی در آسیاب شالی، بخش قهوه ای برنج ( شلتوک) به شکل غله خردشده جدا می شود و برنج آسیاب شده را تشکیل می دهد. سبوس یک ساختار چندلایه متشکل از پوسته، نوسلوس، بذر و آلورون است.

خواص سبوس برنج

درواقع، سبوس لایه بیرونی اندوسپرم برنج محسوب می شود.

زمانیکه سبوس برنج در طول فرایند آسیاب بعنوان محصول فرعی بدست می آید که این محصول بر خلاف باور عموم میتواند اکسید شود…

در این صورت تلخ شده و خواص خود را از دست میدهد اما در شرکت بیز با یک روش فن آوری جدید جلوی اکسیداسیون محصول گرفته میشود

خاصیت سبوس برنج برای بدن

تثبیت سبوس برنج

سبوس برنج یک منبع غنی از پروتئین ها، ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها بوده و خواص و فواید سلامتی متعددی دارد.

بخاطر تاثیرات مغذی و بیولوژیکی این ماده می توان از آن بعنوان یک ماده غذایی فراسودمند استفاده کرد، اما بخاطر وجود آنزیم لیپاز آنطور که باید و شاید از آن استفاده نمی شود.

آنزیم لیپاز موجود در سبوس برنج محتوای روغن را به شکل گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد هیدرولیز می کند.

بخاطر این تبدیل، کیفیت سبوس برنج پایین می آید، بوی بدی گرفته و طعم آن تلخ می شود.

فواید سلامتی سبوس برنج برای انسان

ساختار مغذی سبوس برنج حاکی از وجود چندین ترکیب است که دارای فعالیت چشمگیر آنتی اکسیدان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن است.

در نتایج تحقیقات آمده که استفاده از فیبر رژیمی در موادغذایی فراسودمند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، میزان کلسترول خون را پایین آورده و حساسیت انسولین را بهبود می بخشد. مولفه اورینزول در این محصول مانند یک ماده محافظتی در برابر نور UV عمل کرده و در لوازم آرایشی بعنوان یک فاکتور محافظتی در برابر آفتاب استفاده می شود. بعلاوه، سبوس برنج از افزایش فشار خون، هیپرلیپیدمی و هیپرگلیسمی جلوگیری می کند. بعلاوه نوتراسوتیکال هایی موجود در سبوس برنج دیابت نوع یک و دو را کنترل می کنند.

مکمل های غذایی حاوی سبوس برنج پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

سبوس برنج یک ترکیب بسیار مغذی بوده و منبع اوریزانول ها، توکوفرول ها، توکوترینول ها، فیتواسترول ها و فیبرهای رژیمی می باشد. همه این میکرومغذی ها شامل ویتامین E بوده و فعالیت آنتی اکسیدان زیادی دارند.

بسیاری از ترکیبات فراسودمند که از سبوس برنج بدست می آیند خواص هیپرلیپیدمی، آنتی-تومور، آنتی اکسیدان، نیروزایی و ملین دارند. سبوس برنج بعنوان یک منبع غذای سالم و مقوی قابل استفاده است.

خاصیت سبوس برنج برای بدن

منبع: بیز مگ

خواص سبوس برنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *