پوست و مو

روش صحیح پاک کردن آرایش صورت

روش صحیح پاک کردن آرایش صورت

روش صحیح پاک کردن آرایش صورت

افرادی که برای آرایش صورت خود زمان زیادی صرف می‌کنند، برای پاک کردن آن هم باید وقت بگذارند تا بتوانند پوستی تمیز و بدون جوش داشته باشند. روش صحیح پاک کردن آرایش صورت بسته به نوع و مقدار آرایش شما دارد؛ همچنین نوع پوست هم بسیار مهم است. بعضی از افراد دوست دارند تا با آرایش بخوابند و یا اینکه بر اثر خستگی زیاد توان پاک کردن آرایش صورت خود را ندارند؛ اما باید بدانید که اگر می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید، باید صورت خود را تمیز نگه دارید.

خوابیدن با پوستی پر از آرایش خصوصاً در هنگام شب، باعث می‌شود تا پس از مدتی بر روی پوست خود آکنه و چین و چروک مشاهده کنید؛ همچنین پاک نکردن آرایش چشم باعث عفونت و سوزش و شکستگی مژه‌ها می‌گردد. حال این سوال پیش می‌آید که روش صحیح پاک کردن آرایش صورت چگونه است؟ در این مقاله در مورد مراحل پاک کردن آرایش صورت روش‌های صحیح آن صحبت می‌کنیم.

محصولات مورد نیاز برای پاک کردن آرایش

قبل از اینکه در مورد مراحل پاک کردن آرایش صورت صحبت کنیم، باید محصولاتی که برای پاک کردن آرایش می‌توانید استفاده کنید را بشناسید. استفاده از بهترین و بی‌ضررترین شوینده‌ صورت مناسب با نوع پوستتان، تاثیر زیادی در تمیز شدن پوست و سلامت آن خواهد داشت. در واقع برای پاک کردن آرایش صورت باید محصولاتی متناسب با جنس و نوع پوست خود انتخاب کنید.

روغن‌های پاک کننده آرایش

در هنگام پاک کردن آرایش باید با ملایمت آرایش خود را پاک کنید و هرگز باعث تحریک پوست و کم آبی آن نشوید. می‌توانید از روغن‌های پاک کننده استفاده کنید که از خشک شدن پوست شما جلوگیری می‌کنند. برای این کار می‌توانید مقداری از روغن پاک کننده را بر روی پلک، ابروها و لب‌های خود بزنید و به آرامی بر روی صورت خود ماساژ دهید. این کار را به آرامی و نرمی انجام دهید وپس از آن به کمک یک پد پنبه‌ای بر روی نقاطی که روغن زده‌اید کشیده و آن را پاک کنید. البته اگر دارای پوست چربی هستید بهتر است پاک کننده‌های بدون روغن را به کار ببرید تا مانع جوش زدن شود.

از میسلار واتر استفاده کنید

یک روش صحیح پاک کردن آرایش صورت، استفاده از میسلار واتر است. میسلار واتر بر پایه آب است و از ذرات ریزسورفکتانت تشکیل شده است که این ذرات پاک کننده روغن می‌باشند و در داخل آب معلق هستند. هنگامی که میسلا واتر را بر روی پوست خود می‌زنید کثیفی‌ها و ناخالصی‌ها را از روی پوست جذب می‌کند و آن را بیرون می‌کشد. بیشتر متخصصین پوست و آرایشگران ترجیح می‌دهند از میسلار واتر استفاده کنند زیرا برای انواع پوست مناسب است و باعث تحریک و خشکی پوست نمی‌شود. همچنین مانند تونرها الکل ندارد و بنابراین سوزش ایجاد نمی‌کند.

چگونه از میسلار واتر استفاده کنیم؟

بر روی یک پد پنبه‌ای مقداری میسلار واتر بزنید و سپس آن را به صورت خود بکشید. پس از زدن این محصول نیازی نیست حتما پوست خود را شستشو دهید. در واقع با این عمل علاوه بر پاک کردن آرایش پوست خود را آبرسانی می‌کنید. اگر پوستی مستعد آکنه دارید بهتر است از میسلارواتر مختص پوست خود استفاده کنید. میسلار واتر بدون خشک کردن پوست سلول‌های مرده را از سطح پوست پاک می‌کند. متخصصین پوست تاکید دارند که برای تجدید ضد آفتاب مخصوصاً در تابستان بین هر بار مصرف از میسلار واتر استفاده شود تا منافذ پوست بسته نشود.

بالم های پاک کننده آرایش

محصول دیگری که می‌توان برای پاک کردن آرایش از آن استفاده کرد بالم پاک کننده آرایش است که محصولی چند منظوره می‌باشد و علاوه بر پاک کردن آرایش باعث آبرسانی به پوست می‌شود. نحوه استفاده از بالم به گونه‌ای است که باید مقداری از آن را در دو کف دست خود قرار داده و گرم کنید و سپس به شکل دورانی بر روی صورت خود بمالید. بالم مانند همه محصولات پاک کننده آرایش اعث پاک شدن مواد آرایشی از سطح پوست می‌شود و علاوه بر آن خشکی پوست را نیز برطرف می‌کند پس از استفاده از این پاک کننده حتماً صورت خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید.

استفاده از شیر پاک کن برای پاک کردن آرایش

شیر پاک کن‌ها ترکیبی از آب و روغن هستند که می‌توانند محصولات آرایشی را در خود حل کنند. شیر پاک کن یا کرم پاک کننده می‌تواند باعث آبرسانی پوست‌های خشک شود. برای استفاده از این محصول اول باید آن را بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس به وسیله پنبه یا دستمال کاغذی نرم از روی پوست خود پاک کنید. شیر پاک کن‌ها گزینه مناسبی برای پاک کردن کرم پودر از سطح پوست هستند. این کرم‌ها نیازی به شستشو ندارند بنابراین می‌توانید در سفر از آنها استفاده کنید.

دستمال مرطوب پاک کننده آرایش

دستمال مرطوب پاک کننده آرایش یکبار مصرف است و با مواد پاک کننده آرایشی مرطوب شده است و بنابراین به راحتی می‌تواند مواد آرایشی ضد آب و بر پایه روغن را به راحتی در خود حل کند. این دستمال‌ها معمولاً با موادی مثل میسلار واتر و ژل آلوئه ورا و عصاره‌های گیاهی مرطوب شده اند. پس از استفاده از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش نیازی به آبکشی نیست؛ بنابراین می‌توانید همراه خود آنها را به سفر ببرید. از دستمال مرطوب‌هایی استفاده کنید که فاقد الکل هستند زیرا الکل باعث خشکی پوست می‌شود و باعث از بین بردن رطوبت و چربی پوست می‌گردد.

شستشوی صورت با ژل شستشوی مناسب پوست

پس از پاک کردن صورت با مواد پاک کننده اکنون نوبت آن است که مابقی مواد آرایشی را از روی پوست خود به وسیله ژل شستشوپاک کنید. در این مرحله به کمک یک ژل شستشو مناسب ph پوست خود، صورت را شستشو داده و سپس خشک نمایید. ژل شستشو باعث پاک کردن هرگونه آلودگی از روی سطح پوست شما می‌شود. آلودگی‌های وجود در هوا باعث به وجود آمدن آکنه و کم کردن رطوبت پوست می‌شود. بنابراین در هنگام شب علاوه بر پاک کردن مواد آرایشی از سطح پوست خود صورت را با یک شوینده مناسب شسته تا آلودگی‌های دیگر هم از سطح پوست شما پاک شود. با استفاده از پاک کننده‌های صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه موادی که منافذ پوست شما را مسدود کرده است از سطح پوست پاک شده است.

استفاده از تونر پس از پاک کردن آرایش

معمولاً از تونرها بین دو مرحله مراقبت از پوست استفاده می‌شود که این دو مرحله شستشو و مرطوب کردن است. در زمان‌های قدیم تونرها پس از شستشوی پوست به وسیله صابون‌های قلیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا ph پوست دوباره به حالت طبیعی خود برگردد. پس از ساخته شدن شوینده‌های متناسب با ph پوست قابلیت تونرها بیشتر شد. امروزه تونرها محلول‌هایی هستند که با انواع پوست تناسب دارند و باعث آماده‌سازی منافذ برای جذب سرم و مرطوب کننده می‌شوند. استفاده از تونر فقط یک دقیقه طول می‌کشد و باعث پاک شدن تمام آرایش بین منافذ می‌شود.

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

به کمک یک پد پنبه‌ای و آغشته کردن آن به تونر به آرامی پوست خود را پاک کنید. از تونری استفاده کنید که باعث خشکی پوست نشود و رطوبت آن حفظ شود.

از بخور استفاده کنید

قبل از اینکه صورت خود را با ژل شستشو بشویید ‌می‌توانید کاسه‌ای را پر از آب داغ کنید و صورت خود را برای دو دقیقه بخور دهید. بخار باعث شل شدن منافذ شما می‌شود و کمک می‌کند تا پاک کننده‌ها آسان‌تر به عمق پوست شما نفوذ پیدا کنند و مواد آرایشی و مواد زائد پاک شود. می‌توانید به بخور خود چند قطره اسانس اسطخودوس اضافه کنید تا باعث آرامش شما گردد.

مواظب پوست اطراف چشمان خود باشید

یکی از مراحل پاک کردن آرایش صورت پاک کردن آرایش چشم است. معمولاً پاک کردن آرایش چشم بسیار مشکل است؛ به همین خاطر از پاک کننده‌هایی استفاده می‌شود که مقداری چرب هستند و به راحتی خط چشم و ریمل‌های با دوام را پاک می‌کنند. می‌توانید یک پد پنبه‌ای را که آغشته شده به یک پاک کننده روغنی برای محصولات ضد آب و یا همان محلول دو فاز است برای پاک کردن آرایش چشمان خود مورد استفاده قرار دهید. پدها را از قبل کاملاً با ماده پاک کننده خیس کنید و سپس آن را بر روی پلک و مژه‌های خود به مدت ۱۰ ثانیه قرار دهید تا بتواند مواد آرایشی ضد آب ریمل را در درون خود حل کند.

معمولاً ریمل‌های ضد آب به سختی پاک می‌شوند بنابراین باید از روغن‌های پاک کننده استفاده کنید؛ در غیر این صورت مجبورید تا به شدت مژه‌های خود را مالش دهید و این برای پوست اطراف چشم مضر است. یادتان باشد از پاک کننده‌های چشم فقط برای پاک کردن چشم‌ها استفاده کنید؛ زیرا پاک کننده چشم سنگین است و برای پاک کردن کل صورت مناسب نیست. در صورت استفاده از این پاک کننده بر روی کل صورت، ممکن است منافذ مسدود شود و کل صورت پر از جوش گردد.

پاک کردن رژ لب را فراموش نکنید

یکی از مراحل پاک کردن آرایش صورت پاک کردن رژ لب می‌باشد. رژ لبی که مورد استفاده قرار می‌دهید، ممکن است تا زمانی که به رختخواب بروید پاک بشود؛ اما این مسئله نباید باعث شود تا پاک کردن رژ لب را فراموش کنید. بهتر است از هر پاک کننده‌ای برای پاک کردن استفاده نکنید و برای رژ لب‌هایی با ماندگاری بالا از پاک کننده‌های آرایشی مخصوص استفاده کنید. می‌توانید به کمک وازلین آرایش لب خود را پاک کنید. برای این کار یک لایه وازلین بر روی لب خود بزنید و ۵ دقیقه بگذارید تا بماند و رژ لب را به خود جذب کند. پس از آن می‌توانید با یک پد پنبه‌ای آن را آرام پاک کنید. همچنین می‌توانید روغن زیتون و یا روغن نارگیل را به جای وازلین مورد استفاده قرار دهید. پس از پاک کردن رژ لب بهتر است با یک مرطوب کننده مناسب لب‌های خود را مرطوب کنید.

از یک کرم و یا سرم آبرسان برای آبرسانی پوست استفاده کنید

پس از پاکسازی پوست، اکنون باید از سرم‌های آبرسان و مواد مغذی استفاده کنید؛ زیرا در این مرحله پوست کاملاً آماده جذب مواد مغذی است. شما می‌توانید در این مرحله از سرم مناسب پوست خود استفاده کنید. این سرم‌ها دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که باعث طراوت پوست می‌گردند.

حتماً از مرطوب کننده استفاده کنید

پس از انجام مراحل روتین پوستی و پاک کردن آرایش از یک مرطوب کننده که متناسب با پوست شما است، استفاده نمایید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کنید. کرم‌های مرطوب کننده یک لایه روغنی بر روی سطح پوست ایجاد می‌کنند و مانع از بین رفتن رطوبت پوست می‌شوند. کرم‌های مرطوب کننده معمولاً با کرم‌های آبرسان فرق می‌کنند. در نظر داشته باشید که اگر شب پوست خود را با ژل شستشو بشویید صبحی که از خواب بلند می‌شوید روز خود را با پوستی تمیز و شفاف آغاز می‌کنید و نیازی نیست که هنگام صبح حتماً پوست خود را با ژل شستشو دوباره بشویید بلکه می‌توانید سراغ ضد آفتاب و سرم‌های روزانه بروید.

مراحل پاک کردن آرایش صورت

مطمئنا اولین مرحله در یک روتین پوستی مناسب، استفاده صحیح از مواد شوینده و پاک کننده صورت است. هدف از پاک کردن آرایش صورت، حذف آلودگی‌ها، سموم، چربی اضافی و ناخالصی‌های روی پوست است و به‌کارگیری بی‌ضررترین شوینده صورت ایرانی یا خارجی، باعث می‌شود که این کار به بهترین نحو انجام گیرد. ترتیب استفاده از محصولات پاک کننده آرایش صورت، به‌صورت زیر است.

  1. میسلار واتر
  2. ژل شستشوی مناسب
  3. استفاده از تونر مناسب پوست
  4. آبرسانی صورت با سرم یا کرم
  5. کرم مرطوب کننده

انتخاب و استفاده از محصولات مناسب برای پاک کردن آرایش صورت، به نوع پوست نیز بستگی دارد و پوست‌های معمولی، خشک، چرب و حساس، هرکدامشان شرایط خاص خود را داشته و آشنایی با شوینده مناسب انواع مختلف پوست در پاک‌کردن پوست از چربی و آلودگی‌ها و حفظ رطوبت و چربی مورد نیاز پوست، تاثیر بسیاری دارد.

اشتباهاتی که باعث پیری پوست می‌شوند

شاید وسوسه شوید که آرایش خود را در مدت زمان کوتاهی پاک کنید؛ اما باید بدانید پاک نکردن یا عدم انجام صحیح پاک کردن آرایش، باعث می‌شود که پوست شما زود دچار پیری شود. در اینجا به چند اشتباهی که باعث می‌شود تا پوست شما زود پیر شود، اشاره می‌کنیم.

به کار بردن پاک کننده‌های معمولی برای آرایش سنگین

در صورتی که پوست با ناخالصی‌ها آغشته شده باشد، محصولات به خوبی نمی‌توانند عمل پاک کردن را انجام دهند. استفاده از شوینده‌های معمولی آنقدر قوی نیست که بتواند کل آرایش صورت شما را پاک کند؛ بنابراین صورت شما دچار خشکی می‌شود و باقیمانده آرایش بر روی آن می‌ماند.

استفاده بیش از حد از دستمال مرطوب‌ها پاک کننده آرایش

استفاده زیاد از دستمال‌های پاک کننده آرایش باعث می‌شود تا بر اثر کشیده شدن این دستمال‌ها بر روی پوست، دچار پیری زودرس شده و مستعد آکنه شود. همچنین این دستمال‌ها می‌توانند باعث مسدود شدن منافذ و جوش‌ شوند. همچنین در افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند، ممکن است مواد موجود در این دستمال ها باعث ایجاد حساسیت شود.

مالش سخت پوست

ظرافت پوست صورت بسیار زیاد است؛ این به این معنی است که شما می‌توانید با یک لیف عمل لایه برداری بدن را انجام دهید اما اگر همان فشار را بر روی صورت ایجاد کنید پوست شما دچار مشکل می‌شود. با حوصله و گذاشتن وقت بیشتر آرایش خود را به آرامی و با حرکات دایره‌ای پاک کنید و سپس صورت خود را با یک حوله نخی خشک نمایید. برای پاک کردن آرایش چشم توجه کنید تا پد را بر روی چشم خود به سمت جلو و عقب مالش ندهید زیرا می‌تواند باعث تحریک چشم شود.

نادیده گرفتن فک، گردن و خط مو

اگر بر روی ناحیه فک، گردن و خط موی خود احساس جوش می‌کنید، این به خاطر اشتباه در پاک کردن لوازم آرایشی از روی پوست است. اکثر مردم صبح ها گردن و خط فک خود را آرایش می‌کنند اما از پاک کردن این نواحی غافل می‌شوند.

استفاده از دمای نامناسب آب

شاید در هنگام استفاده از آب داغ احساس خوشایندی به شما دست دهد اما باید بدانید که آب داغ به پوست شما آسیب زیادی می‌رساند. با قرار گرفتن زیاد در مقابل آب داغ رگ‌های خونی گشاد می‌شود و در نتیجه ر روی پوست رنگ پوستی نا هموار و قرمز به وجود می‌آید. در هنگام شستشو حتماً از آب ولرم استفاده کنید.

قبل از پاک کردن آرایش صورت خود را خیس کنید

در صورتی که قبل از پاک کردن آرایش با پاک کننده‌های آرایش صورت خود را فقط با آب خیس کنید متوجه می‌شوید که هیچ تاثیری در پاک کردن آرایش شما ندارد. پاک کننده‌ها از میسل‌های ریز و سوسپانسیون‌های روغنی تشکیل شده‌اند که برای جذب چربی و پاک کردن آرایش بسیار مناسب هستند. اما این نکته را حتماً در نظر بگیرید که پس از پاک کردن آرایش حتماً با ژل شستشو باقی مانده آرایش را نیز از سطح پوست خود پاک کنید.

استفاده از محصولات پاک کننده خشن

در هنگام پاکسازی پوست توجه کنید تا از مواد ملایم استفاده کنید تا ph پوست شما متعادل باقی بماند. مواد و محصولات پاک کننده خشن باعث می‌شود تا فلور باکتریایی طبیعی پوست دچار تغییر شود.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید با پوستی تمیز ودرخشان از خواب بیدار شوید، باید در هنگام خواب پوست خود را کاملاً از مواد آرایشی پاک کنید. پاک کردن آرایش در شب باعث می‌شود تا لطافت پوست شما کاملاً حفظ شود. خوابیدن با آرایش صورت در هنگام شب باعث می‌شود تا پوست شما پر از آکنه و چین و چروک گردد و در نتیجه مانع کلاژن سازی می‌شود. همچنین باقی ماندن آرایش چشم بر روی پلک ها می‌تواند ایجاد مشکلات چشمی کند و باعث شکستگی مژه ها شود. با انجام روش صحیح پاک کردن آرایش صورت، می‌توانید همواره پوستی تمیز و شفاف داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *