سلامتی

طبع قهوه چگونه است

طبع قهوه چگونه است

طبع قهوه چگونه است

طبع قهوه چگونه است

طبع قهوه موضوعی ست که این روزها بیش‌تر در موردش صحبت می‌شود. قهوه سال‌ها قبل‌تر از چای، نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها بود ولی تبلیغات و سیاست‌های دولت‌ها، قهوه رو به حاشیه برد و چای کاملا جای قهوه رو گرفت. اما حالا قهوه برگشته! و رقابتی تنگاتنگ با چای دارد که استقبال خانواده‌های ایرانی مخصوصا بانوان، به وی اعتماد به نفس و دلگرمی زیادی بخشیده است.

قهوه از دوره صفوی وارد ایران شد. اوایل یه جورایی مصرف دارویی داشت ولی کم کم جای خودش رو به عنوان نوشیدنی روزانه در زندگی مردم باز کرد. قهوه‌خانه‌ها نیز در همین دوران شکل گرفتند که محلی برای تجمع مردم و سرو قهوه و قلیان بودند.

طبع قهوه چگونه است

طبع قهوه سرد و خشک است. قهوه چه اسپرسو باشد چه ترک چه دمی طبع سرد دارد. بین قهوه داغ و قهوه سرد یا آیس کافی‌ها هم تفاوتی از نظر طبع وجود ندارد.

افزودنی‌ها برای ملایم کردن طبع‌ قهوه

می‌توانیم با افزودن موادی مانندِ: زعفران، زنجبیل یا هل طبع سرد قهوه را متعادل‌تر کنیم. اما چه طوری؟

طرز تهیه قهوه با زعفران

طبع قهوه چگونه است

برای تهیه قهوه زعفرانی بهتر است اول زعفران را دم کنیم. برای این‌کار زعفران را می‌کوبیم تا کاملا پودر شود. سر قاشق چایخوری زعفران کوبیده شده را داخل ظرف ریخته و ۶ قاشق غذاخوری آب جوش به آن اضافه می‌کنیم. در ظرف را بسته و آن را به مدت ۳۰ دقیقه روی بخار خیلی ملایم سماور یا کتری قرار می‌دهیم تا زعفران کاملا دم بکشد.
خروجی میشه عصاره یا سیروپ زعفرون.

افزودن زعفران بیش‌تر برای قهوه ترک مناسبه. اول قهوه ترک رو دم می‌کنیم. بعد از اینکه که قهوه را داخل فنجون سرو کردیم سرقاشق چایخوری زعفران دم کشیده (یا عصاره زعفران) به آن اضافه می‌کنیم.

فن و فوت های دم کردن قهوه ترک به همراه ویدئو آموزشی رو در فنجونت ببینید:

طبع قهوه چگونه است

افزودن زنجبیل برای متعادل کردن طبع قهوه

اگه فقط زنجبیل و به قهوه اضافه کنیم به نظر من خیلی طعمش خوب نمیشه. بهتره از شیر و کمی دارچین هم استفاده کنیم.

  • یک فنجون شیر، کمی زنجبیل رنده شده (یا پودر زنجبیل) و کمی دارچین رو روی شعله ملایم گذاشته و هم می‌زنیم. صبر می‌کنیم تا ترکیب به جوش بیاد. بعد ترکیب رو به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت سماور یا کتری قرار میدیم.
  • قهوه را آماده می‌کنیم.
  • در آخر ترکیب شیر و زنجبیل را داخل فنجان ریخته، قهوه را به آن اضافه می‌کنیم.

خوب اینم از این. به همین راحتی میشه علاوه بر درست کردن قهوه‌های جدید و جذاب، طبع قهوه رو هم ملایم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *