سلامتی

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

هرگاه که بحث غذا پیش می‌آید مردم همیشه نظرات مختلفی راجع طعم آن دارند. بعضی از مردم طعم شیرینی را ترجیح می‌دهند و بعضی ترشی و تلخی و یا شوری را میپسندند. نحوه تفسیر مغز شما از این طعم ها نیز متفاوت است. ملس بودن هم همچنین یک طعم به شمار می‌رود. اما در واقع چه چیزی یک طعم را خوشمزه می‌کند؟

طعم یک احساس است که شما در دهانتان زمانی که سلولهای گیرنده‌ی چشایی به یک نوع غذا واکنش نشان می‌دهد آن را حس می‌کنید. (گیرنده های چشایی ؛ تکانه های کوچکی هستند که روی زبان با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شوند.)

همه طعم های فوق الذکر تاثیر متفاوتی در دهان انسان دارند.

زمانی که مولکول‌های ماده اصلی به گیرنده های جفت شده با پروتئینG ؛ که روی غشای سلولی گیرنده چشایی قرار دارند؛ پیوند می‌خورد؛ طعمی که تجربه می‌کنید می‌تواند شیرین، ملس و یا تلخ باشد و زمانی که یک ماده قلیایی یا یون هیدروژن به گیرنده چشایی شما راه پیدا می‌کند؛ طعم دهان شما شور و یا ترش خواهد بود.

حال اگر یک ماده ای ترکیبی از تمامی این احساسات را شامل شود چه طعمی خواهد داشت ؟؟ سیرسیاه بهترین راه پاسخ به این سوال است، یک ماده ملس، ترش، تلخ، شور و یا شیرین که به احتمال زیاد طعم لذیذ و گیرایی دارد.

اغلب مردم سیر سیاه را با کارامل مقایسه می‌کنند اگر چه اصلا به شیرینی آب نبات نیست…… البته سیر به طور طبیعی رنگ سفید دارد، بنابراین سیر سیاه چیست؟؟ از چه چیزی تولید شده است و چرا تمامی طعم های موجود در طبیعت را داراست؟؟

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه اساسا همان سیر سفید است که چندین هفته تحت حرارت بوده وسپس چندین مدت باقی می ماند تا اکسید شود. این محصول برای اولین بار در کشور کره تهیه گردید و در طی چند سال محبوبیت پیدا کرد. سیر سفید تحت حرارت و رطوبت کنترل شده قرار می‌گیرد و در دمای بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ درجه سانتی گراد ِحدود ۱۴ الی ۳۰ روز گرما می‌بیند تا نهایتا اکسید شده و در فاصله‌ی ۶۰ الی ۹۰ روز یک بافت ژله ای وچسبناک و نرم همانند خرما تشکیل می‌گردد. گفته می‌شود که این بافت به گل ختمی شباهت دارد چون که حبه‌های سیر سیاه نرم و اسفنجی هستند.

این نکته شایان توجه است که ساختار سیر سیاه طی فرآیند تخمیر شکل می‌گیرد.

در فرآیند تولید سیر سیاه، آنزیم های موجود در سیر سفید از طریق روند شناخته شده ای به نام واکنش غیر آنزیمی میلارد تجزیه می‌شود و واکنشی میان آمینو اسیدها و قند های احیا کننده که در معرض گرما وحرارت قرار می‌گیرند تا تبدیل به مولکول‌های پیچیده شوند. این امر به مرور موجب تشکیل مولکولهای بیشتری شده و به زنجیره ای از صدها مولکول پیچیده مبدل می‌گردند که به واکنش غیر آنزیمی میلارد معروف است. در نتیجه‌ی این واکنش های غیر آنزیمی و تشکیل مولکول سیر سیاه طعم‌های متنوعی به خود می‌گیرد.‍

برای اطلاعات بیشتر باید بدانید که هیچ ماده افزودنی و یا نگهدارنده ای به سیر سفید اضافه نمی‌گردد و حتی هیچ فرآیند سوختنی در آن انجام نمی‌پذیرد. مطالعات نشان داده است که افرادی که آگاهی چندانی از سیر سیاه ندارند فکر می‌کنند که این یک سیر سوخته یا فاسد است اما اصلا اینطور نیست.

بعد از فرآیند حرارت و اکسیداسیون؛ سیر آماده مصرف شما عزیزان میگردد.

احساسی که بعد از خوردن سیر سیاه به انسان دست می‌دهد چیست؟

اگر به شما بگویند که یک حبه کامل سیر خام را بجوید؛ اکثر شما چهره تان در هم کشیده می‌شود چون طعم خیلی تند و زننده ای دارد. اما سیر سیاه را تا ۱۰ حبه خام بخورید، مطمئنا دوست دارید که تعداد بیشتری را امتحان کنید. علت آن چیست ؟؟

 در ابتدا باید بدانید که سیرسیاه بوی چندانی ندارد؛ ثانیا تر کیبی از طعم های خیلی خوشمزه و پیچیده دارد. یک طعم کاملا مرموز و شگفت انگیز؛ به این معنا که گاها طعمی آشنا و گاهی اوقات طعمی ناشناخته و عجیب دارد.

سیر سیاه بافت نرم و جویدنی دارد که از شیرینی موجود در بالزامیک، شکلات و یا حتی رازیانه برخوردار است. مزه ای مثل هل دودی سیاه دارد. هم چنین میتوانید هنگام خوردن سیر سیاه طعم ملس بودن تمبر هندی را در آن تشخیص دهید.

چه چیزی طعم سیر سیاه را بسیار متمایز و  پیچیده  ومرموز میکند ؟

با وجود طعم‌های فراوانی که در سیر سیاه یافت می‎شود، خال۱ی از لطف نیست که یاد بگیرید چگونه این طعم‌ها درون یک ماده جای می‌گیرد.

همانطور که قبلاً ذکر شد؛ ساختار سیر سیاه حاوی واکنش غیر آنزیمی میلارد است که در آن آنزیم های موجود در سیر سفید به مولکولهای زیاد تجزیه می‌شود. از آنجایی که هیچ عمل سوختگی و یا خرد شدگی وجود ندارد؛ اجزای سازنده آن از بین نمی‌رود بلکه به سیر سیاه اضافه می‌شود.. قندها و اسیدهای آمینه موجود در سیر به ملانوئیدین؛ یک ​​ماده‌ای با سطح بالای فروکتور و گلوکز )تجزیه می‌شود.. این طعم ملس بودن سیر سیاه را توضیح می‌دهد…

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

اجزای اصلی سازنده سیر به آلیسین معروف است.

این اجزا همانی اند که در سیر سفید موجود است و بنابراین مسئول طعم و بو و برخی خواص مفید سیر هستند. ماده آلیسین طی فرایند واکنش میلارد که از طریق گرما تخمیر میشود به آنتی اکسیدان‌هایی مانند آلکالوئیدها تجزیه می‌شود.  در اثر این تجزیه کاملا طعم و بوی شدید سیر سفید از بین می‌رود و منتج به تشکیل سیر سیاه بی بو میگردد که طعم مطبوعی دارد.

اگرچه در اثر واکنش  میلارد، سطح آلیسین موجود در سیر کاهش می‌یابد؛ اما باعث افزاش کارایی آن می‌شود. به عنوان مثال، به اس آلیل سیستین (یک ماده محلول در آب)، تجزیه می‌شود که به  راحتی در بدن توسط دستگاه گوارش جذب می‌شود.

سیر سفید به طور کلی از ترکیبات آنتی اکسیدانی تشکیل شده است که برای بدن انسان بسیار مفید است. برخی از این آنتی اکسیدان ها از جمله پلی فنول ها و فلاونوئیدها هستند. گفته می‌شود برخی از این آنتی اکسیدان‌ها در بهبود یا پیشگیری از برخی انواع سرطان ها اهمیت دارند. وقتی سیر سفید تحت واکنش میلارد قرار می‌گیرد، این آنتی اکسیدان‌ها افزایش یافته، غلظت بیشتری پیدا می‌کنند و بنابراین باعث تغییر شکل ظاهری و طعم سیر سیاه در مقایسه با سیر سفید می‌شود. این بدان معناست که سیر سیاه، نه تنها از نظر طعم، بلکه از نظر فوایدی که برای بدن دارد، فرم تقویت شده تری از سیر است.

خواص طعم سیر سیاه چیست ؟

طعم فریبنده سیر سیاه از زمان تولید آن در کشور کره به سرعت در سراسر جهان محبوب شده است. فواید این خوراکی برای سلامتی گسترده است و بنابراین، علاوه بر اینکه به عنوان حبه ‌های خام خورده می‌شود به روش های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیر سیاه یک  افزاینده طعم طبیعی است. به همین دلیل از آن به عنوان طعم دهنده به غذاهای مختلف استفاده می‌شود. به عنوان طعم دهنده در سالادها، پیتزا و همچنین ماکارونی استفاده می‌شود. همچنین به نوشیدنی های انرژی زا اضافه می‌شود تا طعم بی‌نظیری به آنها بدهد و همچنین می‌تواند برای تهیه شکلات سیر مورد استفاده قرار گیرد. دیگران سیر سیاه را گرم می‌کنند و از آن به عنوان مخلوط بستنی به جای کارامل استفاده می‌کنند. به طور کلی، سیر سیاه می‌تواند در بسیاری از غذاها استفاده شود.

سیر سیاه مزه و طعم فوقوالعاده

 سیر سیاه به غیر از محافظت سلولها در برابر آسیب و جراحات؛ برای جلوگیری از آلزایمر، آرتریت؛ روماتیسم و سایر اختلالات مزمن نیز مزیت دارد. ثابت شده است که سیر سیاه خاصیت ضد پیری دارد.

 نتیجه گیری:

به طور خلاصه، بدیهی است که سیر سیاه دارای مزایای بیشتری نسبت به سیر سفید است زیرا نه تنها طعم مطلوب تری دارد، بلکه دارای آنتی اکسیدان های بیشتری است. همچنین به راحتی توسط دستگاه گوارش قابل هضم و جذب است و بافت نرم تری دارد.

جهت توضیحات کامل راجع به سیر سیاه و خواص کامل آن اینجا کلیک کنید

سیر سیاه دکتر بیز

سیر سیاه دکتر بیز

سیر سیاه حاوی:

  • ویتامین سی
  • ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6
  • فولات
  • کلسیم
  • منگنز
  • منیزیم
  • فسفر
  • روی (زینک)
  • آهن

۳%۱۹۵,۰۰۰ ۱۸۹,۰۰۰ تومان

اکنون خرید کنید

www.talentkala.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *