سلامتی

رژیم اشتباه کاهش وزن

رژیم اشتباه کاهش وزن

رژیم اشتباه کاهش وزن

رژیم اشتباه کاهش وزن

۰۲۴ خرداد ۱۴۰۰زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

چاقی و اضافه وزن مشکلی است که سن‌وسال نمی‌شناسد و این روزها افراد زیادی را درگیر کرده است. افرادی که قصد کاهش وزن دارند، حاضر هستند هر کاری بکنند تا از شر چربی‌های اضافی بدنشان رها شوند. به همین دلیل است که گاهی اوقات روش‌های غیراصولی و حتی مضر را امتحان می‌کنند که بر خلاف تبلیغاتی که درباره‌شان می‌شود، نه تنها هیچ کمکی به کاهش وزن نمی‌کنند، بلکه برای سلامتی بدن هم مضر هستند‌.

بعضی از تکنیک‌های لاغری سریع باعث می‌شوند بیش از حد گرسنه شوید و وسط راه دیگر تحمل رژیم را نداشته باشید‌. اگر قصد کاهش وزن دارید، اما نمی‌خواهید به سلامتیتان آسیب برسانید، مقاله‌ی درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ تصمیم داریم شما را با بدترین روش‌ها برای کاهش وزن آشنا کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

۱. رژیم آب‌میوه را دنبال می‌کنید

یکی از رژیم‌هایی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، رژیم آب‌میوه یا پاکسازی بدن با آب‌میوه است. مشکل رژیم ذکر شده این است که آب‌میوه تقریبا هیچ پروتئینی ندارد. بنابراین با دنبال کردن چنین رژیمی آب بدن و توده‌ی عضلانی خود (و نه چربی) را از دست می‌دهید. زمانی که دوباره خوردن غذاهای جامد را شروع کنید، وزنی که از دست دادید بر می‌گردد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که دنبال کردن رژیم آب‌میوه کمک خاصی به کاهش وزن نمی‌کند.

۲. وعده‌های غذایی را جا میندازید

زمانی که می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، مدام تلاش می‌کنید کم غذا بخورید. به همین دلیل گاهی اوقات به امید مصرف کالری کمتر و لاغری بیشتر، وعده‌های غذایی مثل صبحانه یا ناهار را حذف می‌کنید. اما باید بگوییم که این کار نه تنها به لاغری کمک نمی‌کند، بلکه نتیجه‌ی منفی هم خواهد داشت.

حذف صبحانه، ناهار یا شام شاید روش آسانی برای کاهش کالری مصرفی به نظر بیاید، اما یک مطالعه‌ی حیوانی که به‌تازگی انجام شد نشان داد موش‌هایی که فقط یک وعد‌ه‌ی غذایی در روز خوردند، پرخوری کردند و چربی شکمشان افزایش پیدا کرد. بنابراین فکر حذف وعده‌های غذایی را از ذهنتان خارج کنید.

۳‌. مواد غذایی بدون گلوتن را مصرف می‌کنید

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن به لاغر شدن کمک می‌کند.

در حقیقت این کار ممکن است نتیجه‌ی برعکسی داشته باشد؛ به‌ویژه اگر محصولات بسته‌بندی شده مثل کیک و مافین بدون گلوتن را مصرف کنید. تولیدکنندگان به چنین محصولاتی چربی، نمک و قند بیشتری اضافه می‌کنند تا نبود گلوتن جبران شود. بنابراین محصولات بدون گلوتن معمولا کالری  بیشتری در مقایسه با سایر محصولات دارند.

۴. قبل از هر وعده‌ی غذایی سرکه‌ی سیب می‌خورید

بعضی از یافته‌ها نشان می‌دهند که سرکه به حفظ قند خون در محدوده‌ی طبیعی و ایجاد احساس سیری کمک می‌کند. اما از آنجایی که نوشیدنی‌های اسیدی مثل سرکه می‌توانند گلو و معده را تحریک کنند، نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید‌.

یک متخصص تغذیه توصیه می‌کند از سرکه‌ی سیب به‌عنوان جایگزین سالم سس سالاد استفاده کنید. به جای سس مایونز روغن زیتون، سرکه‌ی سیب، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و روی سالاد خود بریزید.

رژیم اشتباه کاهش وزن

۵. فقط خوراکی‌های بدون چربی را می‌خورید

حذف تمام انواع چربی‌ها از جمله چربی‌های سالم موجود در روغن زیتون و آووکادو نه تنها باعث بی‌مزه شدن غذا می‌شود، بلکه شما را مریض هم می‌کند. مصرف ناکافی چربی با مشکلات زیادی از جمله گرسنگی، خشکی پوست و خستگی روحی شدید در ارتباط است.

بر اساس نتایج یک بررسی روی ۵۳ مطالعه که در مجموع روی تقریبا ۷۰ هزار نفر انجام شد، دنبال کردن رژیم غذایی بدون چربی یک روش کاملا بی‌اثر برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

۶. کل گروه‌های غذایی را حذف می‌کنید

شاید به نظر بیاید که حذف کربوهیدرات و شکر چاقی و اضافه وزن را برطرف می‌کند؛ اما این‌طور نیست. هر گروه غذایی حاوی مواد مغذی مفیدی است که بدن برای درست عمل کردن به آن‌ها نیاز دارد. همچنین اگر گروه‌های غذایی را حذف کنید، بیش از حد هوس خوردن آن‌ها را می‌کنید و در نهایت تسلیم می‌شوید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید، رعایت تعادل در مصرف گروه‌های غذایی مختلف است.

۷. آب یخ می‌نوشید

نوشیدن آب یخ

در روزهای گرم تابستان، هیچ چیز بیشتر از نوشیدن یک لیوان آب یخ جگرمان را جلا نمی‌دهد. اگر ترجیح می‌دهید آب یخ بنوشید، ایرادی ندارد. اما اگر به قصد کاهش وزن به آبی که می‌خورید یخ اضافه می‌کنید، باید بدانید که با این کار هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

شاید شنیده‌اید که نوشیدن آب یخ باعث می‌شود بدن بیشتر کار کند و کالری بیشتری بسوزاند تا بتواند آب را به دمای بدن برساند‌. این موضوع درست است، اما در این فرآیند فقط ۸  کالری سوزانده می‌شود! خوب می‌دانید که ۸ کالری در کاهش وزن تأثیر چشمگیری ندارد. باید از روش‌های مفید دیگر برای کاهش کالری مصرفی کمک بگیرید.

۸. چای ملین می‌نوشید

ممکن است با نوشیدن چای ملین احساس سبکی کنید، اما این چای بر خلاف تبلیغات نادرستی که درباره‌ی آن می‌شود، به کاهش وزن کمکی نمی‌کند و حتی می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد‌. چای‌هایی که باعث بهبود عملکرد روده می‌شوند، در کاهش وزن تأثیری ندارند.

این چای‌ها باعث می‌شوند آب زیادی از دست دهید که این موضوع بدن را با مشکلاتی مثل مختل شدن سطح الکترولیت مواجه می‌کند‌‌. برای کاهش وزن و چربی‌سوزی به جای چای ملین، چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۹. فقط یک ماده‌ی غذایی را می‌خورید

امروزه رژیم‌های غذایی وجود دارند که در آن دنبال‌کنندگان باید فقط یک ماده‌ی غذایی را مصرف کنند. به‌طور مثال در رژیم غذایی گریپ‌فروت فقط باید این میوه را بخورید. چنین رژیم‌های غذایی ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه‌مدت شوند، اما مطمئن باشید در بلندمدت باعث افزایش وزن می‌شوند.

علاوه بر این اگر فقط یک ماده‌ی غذایی را بخورید، مواد مغذی لازم بدنتان تأمین نمی‌شود که این موضوع باعث می‌شود دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف شوید.

۱۰. نوشابه‌ی رژیمی مصرف می‌کنید‌

عاشق نوشابه هستید و به‌ هیچ وجه نمی‌توانید مصرف آن را قطع کنید، اما قصد کاهش دارید و پیش خودتان فکر می‌کنید مصرف نوشابه‌ی رژیمی بهترین گزینه است. اما واقعیت این است که این نوشابه‌ها سالم نیستند و برای بدن مضراتی دارند.

یک مطالعه‌ی بلندمدت به این نتیجه رسید شرکت‌کنندگانی که از طریق مصرف نوشابه‌ی رژیمی و نوشیدنی‌های دیگر مثل چای و قهوه شیرین‌کننده‌های مصنوعی دریافت کردند، در مقایسه با گروهی که این نوشیدنی‌ها را نخوردند، حتی بدون بیشتر کردن کالری مصرفی افزایش وزن و چربی شکم را تجربه کردند. اگر قصد کاهش وزن دارید، به‌کلی نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

رژیم اشتباه کاهش وزن

۱۱. به جای غذا، شیک لاغرکننده می‌خورید

خوردن شیک پروتئین برای صبحانه یا ناهار به شما در کاهش وزن و کنترل کالری مصرفی کمک می‌کند؛ البته به شرطی که سایر غذاهایی که می‌خورید شامل پروتئین، کربوهیدرات پییچده و چربی‌های سالم باشند.

اگر تمام آنچه در طول روز می‌خورید شیک است، باید با کاهش وزن و سلامتی خداحافظی کنید‌. علاوه بر این اگر فقط شیک مصرف کنید، زمانی که خوردن غذاهای جامد را دوباره شروع کنید، وزنی که از دست دادید بر می‌گردد.

۱۲. ساعت‌ها ورزش می‌کنید

ورزش بیش از حد

درست است که ورزش کردن به کاهش وزن کمک می‌کند، اما کلید موفقیت در هر کاری رعایت تعادل است. اگر برای مدت طولانی ورزش کنید، گرسنه‌تر می‌شوید و پرخوری می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود تمام زحماتی که هنگام ورزش کردن کشیدید به باد رود. برای شروع، بیشتر از روزی ۳۰ دقیقه ورزش نکنید و به مرور این مدت زمان را به ۱ ساعت در روز برسانید.

۱۳. بیش از حد پروتئین مصرف می‌کنید

قطع کامل مصرف کربوهیدرات و جایگزین کردن آن با منابع پروتئین مثل گوشت قرمز باعث می‌شود وزن آب بدنتان کاهش پیدا کند. اما این موضوع در بلندمدت هیچ کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

قطع کامل کربوهیدرات باعث می‌شود بعد از مدتی حسابی هوس خوردن یک تکه نان کنید. همان‌طور که در بالا گفتیم، به جای حذف کامل ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها، باید آن‌‌ها را به میزان متعادل مصرف کنید.

۱۴. با شکم خالی ورزش می‌کنید

شاید شنیده‌اید که می‌گویند ورزش کردن با شکم خالی باعث می‌شود بدن چربی بیشتری بسوزاند. اما یک بررسی به این نتیجه رسید که ورزش کردن با شکم خالی احتمال از دست دادن عضله را بالا می‌برد که این موضوع خوب نیست، چون بافت عضلانی بیشتر از بافت چربی کالری می‌سوزاند.

۱۵. به همه چیز روغن نارگیل اضافه می‌کنید

بعضی از تحقیقات عنوان می‌کنند که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند کمی سوخت‌وساز را افزایش دهند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این اسیدهای چرب منجر به کاهش وزن می‌شوند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مثل روغن‌های دیگر حاوی ۱۲۰ کالری است؛ به همین دلیل ممکن است به‌آسانی در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

اگر مزه‌ی روغن نارگیل را دوست دارید، آن را بخورید، اما تعادل را در این کار رعایت کنید. همچنین توقع نداشته باشید که با مصرف این روغن کاهش وزن را تجربه کنید.

۱۶. به اندازه‌ی کافی امگا ۳ مصرف نمی‌کنید

همه‌ی چربی‌ها ناسالم و چاق‌کننده نیستند. مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مثل گردو، دانه‌ی چیا و ماهی سالمون نقش مهمی در کاهش وزن دارند. این مواد غذایی به ایجاد احساس سیری، پایین آوردن سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش قند خون کمک می‌کنند. علاوه بر این یک مطالعه به این نتیجه رسید مصرف روغن ماهی و ورزش کردن در کنار هم باعث چربی‌سوزی بیشتر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

۱۷. به دنبال روش‌های سریع برای کاهش وزن هستید

قبل از اینکه به سراغ روش‌های سریع برای کاهش وزن بروید، به یاد داشته باشید که وزنتان را یک شبه به دست نیاورده‌اید، بنابراین نباید به دنبال روش‌هایی باشید که ادعا می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن باعث کاهش وزن می‌شوند. روش‌های اصولی برای کاهش وزن را دنبال کنید و صبور باشید.

۱۸. بیش از حد به خودتان سخت می‌گیرید

بعضی از افراد زیاده‌روی کرده و برای خودشان قانون‌های سختگیرانه‌ای وضع می‌کنند! به‌طور مثال خودشان را متعهد می‌کنند بعد از ساعت ۷ شب هیچ چیزی نخورند. چنین قانون‌های سختگیرانه‌ای باعث می‌شوند بعد از مدتی خسته شوید و تمام این قانون‌ها را بشکنید و حتی بیشتر از قبل پرخوری کنید. به جای چنین قانون‌هایی روی دنبال کردن یک رژیم اصولی تمرکز کنید. مواد غذایی سالم را بخورید و به هیچ وجه به خودتان گرسنگی ندهید.

۱۹. کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید

مصرف کمتر از 1200 کالری در روز

کاهش کالری مصرفی یک روش عالی برای کاهش وزن به شمار می‌رود. اما نباید در این کار زیاده‌روی کنید، وگرنه سرعت سوخت‌وساز بدنتان کاهش پیدا می‌کند. اگر در طول روز کالری خیلی کمی مصرف کنید، برای ورزش کردن انرژی نخواهید داشت و احتمال پر خوری در شما افزایش پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم به‌ هیچ وجه کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز مصرف نکنید. اهمیت این موضوع برای خانم‌ها بیشتر است.

رژیم اشتباه کاهش وزن

۲۰. مواد غذایی بدون قند را مصرف می‌کنید

روی بعضی از مواد غذایی فرآوری شده نوشته شده بدون قند هستند، اما این بدین معنی نیست که آن‌ها را به جای میوه بخورید. بسیاری از میان وعده‌ها قند ندارند، ولی سرشار از شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. این شیرین‌کننده‌ها منجر به بیماری‌های مختلفی می‌شوند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به مشکلات گوارشی و سرطان اشاره کنیم.

مواد غذایی فرآوری شده‌ی بدون قند را به‌کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن‌ها میوه بخورید‌. میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. به‌طور مثال بعضی میوه‌ها مثل سیب حاوی فیبر هستند و به کاهش وزن و سیر ماندن برای مدت طولانی کمک می‌کنند. بنابراین از مصرف میوه‌های مختلف غفلت نکنید.

۲۱. ماست نادرستی را برای خوردن انتخاب کرده‌اید

ماست یک میان وعده‌ی عالی برای کاهش وزن به شمار می‌رود، چون چربی‌های آن به کاهش سایز دور کمر و پروبیوتیک‌های موجود در آن هم به بهبود هضم کمک می‌کنند. با این حال اگر ماست درستی را خریداری نکنید، سرعت فرآیند لاغری کاهش پیدا می‌کند.

بسیاری از ماست‌های میوه‌ای حاوی قند زیادی هستند که این موضوع باعث دریافت ۲۰ گرم قند می‌شود. برندی از ماست را تهیه کنید که زیر ۱۰ گرم قند دارد یا بدون طعم است.

۲۲. پیشرفتتان را جشن نمی‌گیرید

کاهش وزن درست و اصولی زمانبر است. بسیاری از افراد وقتی که در یکی دو هفته‌ی اول هیچ پیشرفتی نمی‌کنند، ناامید می‌شوند و دست از تلاش کردن برمی‌دارند. بهترین کار این است که برای خودتان یک هدف بلندمدت و چند هدف کوتاه‌مدت تعیین کنید. به‌طور مثال هدف بلندمدتتان را ۶ کیلو کاهش وزن قرار دهید و کاهش ۱ کیلو در هفته را به‌عنوان هدف کوتاه‌مدتتان تعیین کنید. بعد از رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، موفقیتتان را جشن بگیرید.

۲۳. بشقابتان را پر می‌کنید

بشقابتان را پر می‌کنید

حتی اگر غذاهای سالم می‌خورید، نباید برای خودتان زیاد غذا بکشید. خوردن مقدار زیادی ماهی سالمون، گواکامولی و کینوا می‌تواند رسیدن به اندام ایدئال را ناممکن کند. با وجود اینکه مواد غذایی ذکر شده سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر هستند، اما کالری هم دارند. بنابراین باید آن‌ها را به مقدار متعادل مصرف کنید.

۲۴. در محل کار غذای خانگی مصرف نمی‌کنید

از صبح زود کار کرده‌اید و حسابی خسته هستید. موقع ناهار شده و با خودتان غذا نیاورده‌اید. با توجه به اینکه وقت محدودی دارید، بدون اینکه اهدافتان برای کاهش وزن را در نظر بگیرید، سریع فست‌فود سفارش می‌دهید. مصرف فست‌فود بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

سعی کنید همیشه غذای خانگی بخورید تا روی کالری مصرفیتان نظارت داشته باشید. فست‌فودها سرشار از کالری، چربی و سدیم هستند و سلامتی بدن را به خطر میندازند. سعی کنید آخر هفته‌ها غذای هفته‌ی بعد را آماده کنید.

رژیم اشتباه کاهش وزن

۲۵. یا روی ورزش تمرکز می‌کنید یا رژیم

ورزش و رژیم دست به دست هم می‌دهند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. اگر فقط ورزش کنید یا تنها روی رژیم غذاییتان متمرکز شوید، به نتیجه‌ی دلخواهتان نمی‌رسید. یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید و سه تا پنج بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید. این کار باعث می‌شود بهترین نتایج را به دست بیاورید و به هدفتان در لاغری نزدیکتر شوید‌.

۲۶‌. قرص لاغری مصرف می‌کنید

قرص‌های لاغری که معمولا گران‌قیمت هستند، کمک قابل‌توجهی به کاهش وزن نمی‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا عنوان می‌کند که این مکمل‌ها ممکن است حاوی ترکیبات مضر باشند و سلامتی بدن را به خطر بیندازند. از مصرف این داروها خودداری کرده و برای کاهش وزن بلندمدت مواد غذایی غنی شده مصرف کنید.

۲۷. فکر می‌کنید همه‌ی کالری‌ها یکسان هستند

محاسبه کردن کالری مصرفی یک روش مفید برای کاهش وزن محسوب می‌شود. با این حال باید به این موضوع مهم توجه ‌کنید که همه‌ی کالری‌ها مثل هم نیستند. اثرات ۱۵۰۰ کالری از چیپس سیب‌زمینی و ۱۵۰۰ کالری از میوه‌، سبزیجات و منابع پروتئین روی سلامتی بدن یکسان نیست.

کالری مصرفی خود را از منابع پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم دریافت کنید و برای خوردن میان وعده‌های سالم مثل شکلات تلخ، چپیس نارگیل و میوه‌ی یخ‌زده جا بگذارید.

رژیم اشتباه کاهش وزن

کلام آخر

کاهش وزن فرآیندی است که یک شبه رخ نمی‌دهد. بنابراین نباید به دنبال روش‌های غیراصولی برای لاغری باشید. بعضی از روش‌ها بر خلاف اینکه ادعا می‌شود باعث لاغری می‌شوند، نه تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کنند، بلکه اثرات معکوسی روی وزن بدن می‌گذارند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ ۲۷ روش کاهش وزن را معرفی کردیم که هیچ‌وقت نباید آن‌ها را امتحان کنید‌. در خوردن هیچ ماده‌ی غذایی (حتی اگر سالم و مقوی است) زیاده‌روی نکنید و همیشه تعادل را رعایت کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

دمنوش لاغری اکنون خرید کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *