سلامتی

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا نوشابه‌های رژیمی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای شما خطرناک هستند؟ شاید در برابر نوشابه‌های شیرین رایج که با شکر شیرین شده‌اند گزینه‌ی بهتری به شمار بروند، ولی این دیدگاهی کاملا سطحی است و پژوهش‌ها آن را تأیید نمی‌کنند.

با توجه به این پژوهش‌ها، نوشابه‌هایی که با قند مصنوعی شیرین می‌شوند، خطرات گوناگونی در پی دارند. برای نمونه، آن‌ها می‌توانند منجر به سکته‌ی مغزی و زوال عقل شوند. به معنای دیگر، آن‌ها مغزتان را نابود می‌کنند. پژوهش‌گران دانشگاه بوستون آمریکا با انجام چندین آزمایش به این نتیجه رسیدند کسانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خورند، در مقایسه با سایر مردم، با احتمال کم‌وبیش سه برابر برای ابتلا به زوال عقل و سکته‌ی مغزی روبه‌رو هستند.

نوشیدنی‌های شیرین و آن‌هایی که قند مصنوعی دارند هم خطرات خودشان را شامل می‌شوند. در این نوشتار به بررسی پژوهش‌های مرتبط با این نوشیدنی‌ها می‌پردازیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی‌هایی که قند مصنوعی دارند، ابتلا به سکته‌ی مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهند

نوشیدنی‌هایی که قند مصنوعی دارند، ابتلا به سکته‌ی مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهند

پژوهش‌گران درباره‌ی مصرف نوشیدنی‌های رژیمی در میان ۳۰۰۰ بزرگسال پژوهش کرده و به اطلاعات شگفت‌آوری درباره‌ی این محصولات دست پیدا کردند. با بررسی خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی در افراد بالای ۴۵ سال و زوال عقل در افراد بالای ۶۰ سال، پژوهش‌گران دریافتند مصرف نوشابه‌های رژیمی به طور مداوم می‌تواند خطر این بیماری‌ها را سه برابر کند! خطر این نوشیدنی‌ها حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار در بیماری‌ها از جمله پرخوری، کیفیت پایین رژیم غذایی، سیگار کشیدن و تناسب اندام نامناسب هم همچنان بالا است.

دکتر «سودا سشادری» (Sudha Seshadri) عضو هیئت علمی دانشگاه بوستون درباره‌ی این پژوهش‌ها گفته، «اگرچه نمی‌توان این مطالعات را کاملا قطعی خواند، ولی داده‌هایی قوی را نشان می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. به نظر نمی‌رسد مصرف نوشیدنی‌های شیرین سودی داشته باشد و جایگزین کردن این قندها با شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی هم کمکی نمی‌کند. شاید همان آب معمولی و بی‌خطر خودمان باید تنها نوشیدنی‌ای باشد که به آن عادت کرده و مصرف کنیم!»

این پژوهش‌ها در اینجا پایان نیافتند و تأثیرات نوشیدن نوشابه‌های معمولی هم بررسی شد. در حالی که این نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر پیوندی با بیماری‌های زوال عقل و سکته نداشتند، ولی مشکلات ویژه‌ی خود را به دنبال دارند! کسانی که به طور مرتب از نوشیدنی‌های شیرین (چه با شکر، چه شیرین‌کننده‌های مصنوعی) مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که هرگز سمت این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، با شانس بیشتری برای ابتلا به سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی، حمله‌ی ایسکمی گذرا و سندرم کرونری حاد روبه‌رو هستند.

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

چربی

سال‌ها است می‌گویند چربی مضرترین عنصر رژیم غذایی است، ولی امروزه می‌دانیم چربی‌های سالم برای سلامتی حیاتی هستند و در واقع قند است که ضررهای گوناگونی به سلامتی وارد می‌کند. مصرف زیادی قند یکی از شناخته‌شده‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

پژوهش‌گران با بررسی تأثیر نوشیدنی‌های شیرین روی مغز دریافتند مصرف ۲ قوطی نوشیدنی شیرین یا بیش از ۳ قوطی نوشابه در روز می‌تواند حجم مغز را کاهش دهد. این به‌راستی به معنای کوچک شدن مغز و اندازه‌ی هیپوکامپ (مرکز یادگیری در مغز) است. افزون بر این، پیری زودرس مغز و ضعیف شدن حافظه را هم در پی دارد. همه‌ی این‌ها عواملی دردسرساز در مراحل آغازین ابتلا به آلزایمر هستند. حتی مصرف یک نوشابه‌ی رژیمی در روز هم می‌تواند اندازه‌ی مغز را کاهش دهد.

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

خطرات دیگر مرتبط با نوشابه‌های رژیمی

مصرف بیش از 4 قوطی نوشابه‌ی رژیمی در روز با افزایش 30 درصدی خطر ابتلا به افسردگی همراه است

اگرچه دانشگاه بوستون اطلاعات فراوانی درباره‌ی پیوند میان نوشابه‌های رژیمی و زوال عقل داده، ولی عوارض جانبی این نوشیدنی‌ها تنها به این بیماری خلاصه نمی‌شوند و پزشکان بیماری‌ها و مشکلات بسیاری را با مصرف نوشیدنی‌هایی که به طور مصنوعی شیرین شده‌اند، مرتبط می‌دانند. از دیگر عوارض جانبی مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌توان مشکلات زیر را نام برد:

  • افسردگی؛ مصرف بیش از ۴ قوطی نوشابه‌ی رژیمی در روز با افزایش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به افسردگی همراه است.
  • آسیب به کلیه؛ نوشیدن نوشابه‌های رژیمی در درازمدت می‌تواند اختلال‌های کلیوی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.
  • دیابت نوع ۲ و نشانگان سوخت‌وسازی؛ مصرف نوشابه‌های رژیمی به طور روزانه، خطر نشانگان سوخت‌وسازی را تا ۳۶ درصد افزایش می‌دهد. افزون بر این، در مقایسه با نوشابه‌های غیررژیمی، با افزایش ۶۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هم همراه است.
  • نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی‌های سالمی که بسیار بهتر از نوشابه‌ها هستند

به‌راستی چرا باید به سراغ نوشیدنی‌هایی بروید که طول عمر شما را کاهش می‌دهند و به سلامتی‌تان آسیب می‌زنند؟ شما به جای نوشیدنی‌های رژیمی شیرین و پر از قندهای مصنوعی، می‌توانید گزینه‌های زیر را مصرف کنید:

  • چای
  • چای سبز
  • کامبوچا
  • دوغ
  • شربت آب‌لیمو
  • شربت زنجبیل
  • عرقیات گیاهی
  • آب میوه‌های طبیعی و بدون شکر
  • آب سبزیجات
  • نوشیدنی های گازدار و نوشابه

نوشیدنی های انرژی زا و خطرات آنها

نوشیدنی‌های انرژی زا نوشیدنی‌هایی هستند که برای تولید انرژی بیشتر بدن، تولید می‌شوند. این نوشابه‌ها معمولا شامل محرک‌هایی مانند کافئین هستند، محرکی است که می‌تواند احساس انرژی بیشتری در افراد ایجاد کند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند مقدار زیادی کافئین داشته باشند – از ۵۰ تا ۵۰۵ میلی گرم در هر وعده. برای مقایسه، یک فنجان قهوه استاندارد تقریباً ۱۰۰ میلی گرم کافئین، یک فنجان چای سیاه حاوی ۳۰ میلی گرم و یک قوطی نوشابه معمولی حاوی ۳۴ میلی گرم کافئین است.

اما زیاده روی در نوشیدن این نوع نوشیدنی ها، می‌تواند عوارضی جدی داشته باشد، برای مثال ممکن است زمینه ساز ناراحتی قلبی شود. ضربان قلب نامنظم یکی از نگرانی‌های معمول مصرف کنندگان منظم نوشیدنی‌های انرژی زا و مصرف کنندگان کافئین است؛ بنابراین اگر یک نوشیدنی انرژی زا با مقادیر بیش از حد انتخاب می‌کنید، ممکن است متوجه ضربان قلب خود شوید.

نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی زا ممکن است باعث افزایش قند خون شود و یا خواب شما را مختل کند. افرادی که نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف می‌کنند ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند و خوب نخوابیدن می‌تواند باعث کندی فرد در روز بعد شود و وی را به جستجوی راه حلی برای کاهش مصرف انرژی سوق دهد.

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

سخن پایانی

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند چربی مضرترین عنصر رژیم غذایی است، ولی امروزه می‌دانیم چربی‌های سالم برای سلامتی ضروری هستند و در واقع قند است که ضررهای گوناگونی به سلامتی وارد می‌کند. زیاده‌روی در مصرف قند و خوردنی‌های شیرین یکی از شناخته‌شده‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی است.

نوشابه‌هایی که با قند مصنوعی شیرین می‌شوند، خطرناک گوناگونی در پی دارند. برای نمونه، آن‌ها می‌توانند منجر به سکته‌ی مغزی و زوال عقل شوند. بنابراین، به نظر نمی‌رسد مصرف نوشیدنی‌های شیرین سودی داشته باشد و جایگزین کردن این قندها با شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی هم کمکی نخواهد کرد.

کسانی که همیشه از این نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنند، فرقی هم ندارد با شکر شیرین شده باشند یا با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به احتمال زیاد به سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی، حمله‌ی ایسکمی گذرا و سندرم کرونری حاد دچار می‌شوند. خطرات این نوشیدنی‌ها در کنار چیزهایی مانند عدم ورزش کردن، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و خواب بی‌کفیت می‌توانند بسیار بیشتر هم شوند.

جدا از این‌‌ها، نوشیدنی‌های شیرین با مشکلات دیگری مانند افسردگی، آسیب‌های کلیوی و دیابت نوع ۲ هم همراه هستند. پس بهترین کار این است که این نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید و از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید. در عوض می‌توانید به سراغ نوشیدنی‌هایی مانند چای، دوغ، کامبوچا و آب سبزیجات بروید و سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید.

نوشیدنی های گازدار و نوشابه

پیشنهاد ما

پیشنهاد ما به شما جدا از استفاده از دمنوش های طبیعی ، استفاده از نوشیدنی های انرژی زایی هستند که دارای قند طبیعی و همچنین بدون کافئین هستند که در حال حاضر به نام داینامین شناخته می شوند و دارای املاح و ویتامین های فراوان هستند که در زیر می توانید اطلاعات را دریافت و از نماینده رسمی ( سیچه) با تخفیف خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *